وبلاگ

نور و مشخصات آن

نور و مشخصات آن

نور و مشخصات آن در این مقاله قصد داریم در مورد نور و مشخصات آن توضیحات مختصر دهیم که در هنگام خرید لوازم روشنایی بالاخص لامپ ها اطلاعات بیشتری داشته باشین تا نور مورد نظر خودتان رو تهیه نماید.

نو از دیر گاه از ملزومات اصلی زندگی بشر بوده است و به همین دلیل از اهمیت خاصی برخوردار است و در قرن حاضر نور علاوه بر روشنایی زیبایی بخش المان های شهری و ساختمان بوده است به همین جهت است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد.

در مورد نور و معلومات در باره نور  بسیار موارد مهم و جدیدی وجود دارد که باید به آن پرداخت که از جمله این پارامتر ها زیبایی بخشی نور میباشد که با انتخاب رنگ نور مناسب و در کنار هم قرار دادن  میب اشد

واقعیت نور و مشخصات آن چیست ؟

تا به حال فکر کرده‌اید که نور دقیقا چیست؟ همان چیزی که باعث می‌شود بتوانیم دنیای اطراف را با استفاده از دو حسگری که روی سرمان قرار گرفته ببینیم. چشمان ما، حسگرهای نور هستند. نور از آن پدیده‌هایی است که هرچند همیشه به طور مستقیم با آن سر و کار داریم و کل حیات روی زمین تحت تاثیر آن تکامل یافته، ولی صدها و بلکه هزاران سال در پی شناخت آن بودیم. فقط در یکی دو قرن اخیر بود که توانستیم شناخت به نسبت خوبی از آن پیدا کنیم، با این حال هنوز هم شناخت ما خیلی دقیق نشده است. سازمان ملل متحد، سال ۲۰۱۵ را سال جهانی نور نام‌گذاری کرده است، به همین مناسبت، این مقاله را تهیه کرده‌ایم. به راستی نور چیست؟ ماده است یا انرژی؟ ذره است یا موج؟ آیا نور فقط همان چیزیست که می‌بینیم؟ آیا اشکال دیگری از نور هم در دنیا وجود دارد؟

ماهیت نور pdf نیز بزودی منتشر خواهد شد و در اختیار شما مراجعین محترم قرار خواهد گرفت . این مقاله درباره نور بسیار دقیق صحبت شده است که با مطالعه به مشخصات فنی نور پی خواهید برد و به توانایی و کاربرد انواع نور پی خواهید برد

در این مقاله به تفسیر خواهیم گفت که فیزیک نور چیست و دلیل حرکت مستقیم نور چیست فهم ماهیت نور به چه صورت خواهد بود.

رنگ نور لامپ

رنگ نور لامپ ها را در هنگام تولید روی جعبه لامپها درج می کنند که این عدد را دمای رنگ نور می نامند.بعنوان مثال عدد 2500 کلوین که بصورت 2500K  نیز نمایش میدهند نشان دهنده رنگ نوری است که به رنگ آفتاب شبیه است.

در تصویر زیر میزان و محدوده ی رنگهای نور و عدد وابسته به آن را نشان میدهیم. بهمان طورکه در عکس مشخص است با کم شدن این عدد دما رنگ نور به زرد بیشتر شباهت پیدا میکند و هرچه بسمت 7000 کلوین صعود کند رنگ لامپ به نور سفید نزدیک تر میشود بطور مثال لامپهایی با نور رنگ 6500 کلوین به سفید مهتابی و یا سفید یخی نامبرده میشن و در انتها باید گفت که دمای رنگ را با CCT یا Correlated color temperature نمایش میدهند

رنگ نور را با عددی بر حسب کلوین نمایش میدهند. در این عکس میتوانید بینید که هر عدد کلوین، با چه رنگی متناظر است؟

برای درک بیشتر نور و مشخصات آن بالاخص دمای نورها و انتخاب نور مورد نظرمان برای مکانهای دلخواه میتوان به عکس زیر دقت کرد.

نور و مشخصات آن

در صد بالای از لامپهای تولید شده در سه بازه ایست که در عکس فوق آمده و با مرجع قرار دادن این عکس میتوانید براحتی دمای نور مورد نظر خودتان برحسب کلوین بدست آورید که معمولا این اعداد روی بسته بندی لامپها درج گردیده است.

این مقاله ای بود در مورد نور و مشخصات آن ضمنا این مقاله در حال بروز رسانی میباشد و در صورت اطلاعات جدیدی آپدیت میشود.

1 نظر در “نور و مشخصات آن

  1. خرید زعفران گفت:

    تائیر نور تو دکوراسیون خیلی زیاده باید به این موضوع هم تو طراحی دکوراسیون دقت بشه بنظرم.

دیدگاهتان را بنویسید